"Με την νέα μου στήλη στους ΒΙΒΛΙΩΝ ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ την "Κινηματογραφική Δίνη" θα προσπαθήσω να σας γράφω για ταινίες παλιές και νέες για σειρές και για αφιερώματα."
Κατερίνα Κοφινά
FAR FROM HEAVEN
(Ο ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ ΕΙΝΑΙ ΜΑΚΡΙΑ)
Ο Ντάγκλας Σέρκ στις δεκαετίες 40-50 στην Αμερική έκανε ταινίες μετά δακρίων.
Το μελόδραμα γεννήθηκε σαν τρόπος αφήγησης από τα στρώματα της μεσαίας τάξης την εποχή της Γαλλικής επανάστασης. Ξεκίνησε από τις λαϊκές θεατρικές σκηνές της Γαλλίας. Θα μου πείτε τώρα που το πάω. Πουθενά αγαπητοί αναγνώστες. Μου αρέσει όμως να βάζω τα πράγματα στη θέση τους , πριν σας παρουσιάσω την καινούργια ταινία του Τόντ Χέινς. Το φιλμ έχει σαν βάση του το μελόδραμα και αποτελεί ένα φόρο τιμής στον σκηνοθέτη Ντάγκλας Σέρκ, που ήταν ένας από τους υπηρέτες του είδους (που πολλοί κριτικοί έχουν μισήσει) μαζί βέβαια με τον Φασμπίντερ , τον Βισκόντι , και φυσικά τον μετρ Αλμοδόβαρ. Ο αξιολάτρευτος Τόντ Χέινς (VELVET GOLDMINE) αξιοποιεί το μελόδραμα του παλιού Χόλιγουντ με μια από τις πιο αξιόλογες ταινίες της χρονιάς. Στο γλυκόπικρο ταξίδι της κινηματογράφησης έχει μαζί του μια υποδειγματική Τζούλιαν Μούρ , έναν αξεπέραστο Ντένις Κουέιντ και αμέτρητες παλέτες χρωμάτων για κάθε σκηνή, έτσι ώστε να μας μεταδώσει τα ακριβή συναισθήματα και τις διαθέσεις στο κοινό.
Η ταινία διαδραματίζεται στη δεκαετία του πενήντα στο Κονέκτικατ. Εκεί μια γυναίκα η Κάθι (Τζούλιαν Μούρ) ανακαλύπτει ότι ο σύζυγος της την απατά και εκείνη θα βρει την κατανόηση στο πρόσωπο του μαύρου κηπουρού της. Και αυτό είναι κατακριτέο στον κοινωνικό της κύκλο. Αμέσως κοιτάνε να την αποβάλουν επειδή συναναστρέφεται με έναν έγχρωμο. Αυτή είναι μόνο μια από τις αντιθέσεις στις οποίες ο Χέινς στηρίζει όλη του την ταινία. Μια άλλη είναι πως ενώ η Κάθι διώκεται για την παράνομη και πλατωνική διαφυλετική σχέση της με τον κηπουρό , ο άντρας της ο Φράνκ (Ντένις Κουέιντ) μπορεί και διατηρεί το ατσαλάκωτο κοινωνικό του προφίλ , από τη στιγμή που πραγματοποιεί τις ομοφυλοφιλικές του διαδρομές κρυφά. Σε όλη την ταινία οι αποχρώσεις του φωτός και τα κοστούμια λειτουργούν έτσι ώστε να καθιστούν αναπόσπαστα κομμάτια του φυσικού η τεχνητού ντεκόρ. Εκεί δηλαδή που η Κάθι ταιριάζει στο περιβάλλον , αυτομάτως γίνεται αταίριαστη στον κοινωνικό της κύκλο επειδή γίνεται φίλη με έναν μαύρο. Ο Τόντ Χέινς αισθάνεται τυχερός που συνεργάστηκε με τη Τζούλιαν Μούρ με την οποία είχε ξαναδουλέψει και στο (SAFE). Χωρίς εκείνη δε θα μπορούσε να κάνει την ταινία , μιας και όπως λέει ο ίδιος η Μούρ ήταν ιδανική για τον ρόλο. Και αυτό γιατί η Μούρ δίνει στους θεατές το περιθώριο να συμπληρώσουν τα κενά με το να αποκρυπτογραφήσουν το πρόσωπο της.
Ο Χέινς αγαπούσε πάντα το Αμερικάνικο μελόδραμα , όχι μόνο του Σέρκ , αλλά και άλλων. Διάλεξε το στόρι του να διαδραματίζεται στη συντηρητική δεκαετία του πενήντα θέτοντας το εξής ερώτημα. Αν και πόσο έχουνε (οι Αμερικάνοι σαφώς) επιστρέψει εκεί σαν χώρα. Γιατί όπως υποστηρίζει ο σκηνοθέτης αν λάβουνε υπόψη την αμερικάνικη κυβέρνηση, τότε που γυρίστηκε η ταινία ήταν ο Μπούς και οι συνεργάτες του οι οποίοι είχαν υιοθετήσει ένα συντηρητικό μοντέλο διακυβέρνησης το οποίο καταπίεζε και προσπαθούσε να ελέγξει την παγκόσμια οικονομία.
Τελικά όπως θα δείτε και εσείς τίποτα δεν έχει αλλάξει από τότε και ο Τόντ Χέινς ξέρει να περνά στο κοινό τα ερωτήματα βάζοντας το να ψάξει κάτω από την επιφάνεια των πραγμάτων.
Γιατί αγαπητοί μου όταν μένουμε στην επιφάνεια χάνουμε την ουσία και ξεμακραίνουμε από τον... παράδεισο.
ΚΑΤΕΡΙΝΑ.Π.ΚΟΦΙΝΑ
____________
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου