ΤΟ ΣΗΜΕΙΟ ΤΟΥ ΜΠΟΡΚΑΝ
από τον Tim Orfanos.
8. 'Το σημείο του Μπόρκμαν' - Hakan Nesser (1994)
Εκδοσεις: Μεταίχμιο
Υπόθεση: Τρεις άντρες βρίσκονται άγρια δολοφονημένοι στην ήσυχη παραλιακή πόλη Καλμπρίγκεν, και ο επιθεωρητής Βαν Βέτερεν, ο οποίος κάνει διακοπές εκεί κοντά αλλά βαριέται αφόρητα, καλείται από τις τοπικές αρχές να συνδράμει στην έρευνα. Ο ντόπιος επικεφαλής της αστυνομίας, ο οποίος απέχει λίγες μόνο μέρες από τη συνταξιοδότηση, θέλει να τελειώνει με τις εκκρεμότητές του. Όμως τα θύματα δεν συνδέονται μεταξύ τους. Και τότε αναπάντεχα μια νεαρή εξαιρετική συνάδελφος του Βαν Βέτερεν εξαφανίζεται – μήπως έφτασε στο σημείο Μπόρκμαν νωρίτερα από όλους τους άλλους;
Σύντομη κριτική:
O Νesser έκανε και πάλι το θαύμα του! Έγραψε ένα από τα κλασικότερα μυθιστορήματα της Σκανδιναβικής 'Σχολής' (1994) Αστυνομικής Λογοτεχνίας, εκφράζοντας το πνεύμα της
δεκαετίας του '90, το οποίο επέβαλλε σαφή και έντονα κοινωνικά μηνύματα. Το συγκεκριμένο μυθιστόρημα τιμήθηκε με το Bραβείο Καλύτερου Αστυνομικού Μυθιστορήματος της Σουηδικής Ακαδημίας Αστυνομικής Λογοτεχνίας 2004 και ήταν υποψήφιο για Βραβείο Duncan Lawrie International Dagger.
Σε αντίθεση με προηγούμενο βιβλίο του, το 'Αραιό Δίχτυ', το οποίο συνδύαζε τα κατάλληλα στοιχεία ενός ατμοσφαιρικού ψυχολογικού θρίλερ με τα αντίστοιχα αστυνομικού μυθιστορήματος μυστηρίου, το συγκεκριμένο είναι γραμμένο σε πιο 'νουάρ' τόνους, ακολουθώντας μια πιο στρωτή δομή, κατά την οποία η πλοκή ξετυλίγεται σταδιακά. Ο Βαν Βέτερεν υιοθετεί και ακολουθεί ένα λογικό αξίωμα, το οποίο έχει ως βάση τον συσχετισμό των στοιχείων, το γνωστό 'Σημείο του Μπόρκμαν'. Ως λάτρης των παρτίδων σκάκι, ο επιθεωρητής κινείται και ενεργεί, προσαρμόζοντας τη στρατηγική του με τέτοιο τρόπο, ώστε να φτάσει στο σημείο όπου δεν θα χρειάζονται περαιτέρω στοιχεία για να διαλεκάνει το μυστήριο των φόνων από έναν αδίστακτο εκτελεστή, ο οποίος έχει το ψευδώνυμο ' Το Τσεκούρι'.
Ο συγγραφέας εντυπωσιάζει περιγράφοντας το κλίμα συλλογικού φόβου και καχυποψίας, το οποίο επικρατούσε στις περιοχές κοντά στα σημεία όπου έγιναν οι δολοφονίες, αναφέροντας πολύκροτες υποθέσεις 'κατα συρροή' δολοφόνων στο παρελθόν, όπως του Στραγγαλιστή της Βοστόνης, του Ρολιέ, του δολοφόνου της Νίκαιας και πολλών άλλων. Με αυτό τον τρόπο, ο αναγνώστης αρχίζει να ανακαλεί στη μνήμη του το ενδιαφέρον των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του '90, για τις 'κατά συρροή' δολοφονίες που παρουσιάζονταν με 'μελανά σημεία', όσο και την ραγδαία αύξηση των serial killers, οι οποίοι έσπερναν το τρόμο στις μεγαλουπόλεις.
Ένα άλλο 'καυτό' θέμα εκείνης της εποχής, το οποίο θίγεται με διακριτικότητα και αποτελεί σημαντικό μέρος της πλοκής, είναι οι βομβιστικές επιθέσεις και οι τρομοκρατικές ενέργειες, όπως της ΕΤΑ (η Οργάνωση των Βάσκων Αυτονομιστών), οι οποίες δίχαζαν, ακόμα περισσότερο, τη κοινή γνώμη, 'τραυματίζοντας' την ηρεμία στη καθημερινότητα των πολιτών.
Μοναδικό μειονέκτημα του βιβλίου θα μπορούσα να πω ότι είναι ο απότομος τρόπος με τον οποίο ο συγγραφέας 'οδηγεί' τον επιθεωρητή προς την ολοκλήρωση της ιστορίας, χωρίς να 'ενημερώνει' τον αναγνώστη για κάποια σημαντικά στοιχεία και υιοθετώντας ένα απόλυτο και αποστειρωμένο ύφος στη γραφή του. Ευτυχώς, στο τέλος, το κίνητρο των δολοφονιών και οι αναγκαίες λεπτομέρειες αναλύονται με σαφή τρόπο 'προς τέρψιν του αναγνωστικού κοινού'.
Ωστόσο, οδεύοντας προς την ανατρεπτική λύση του μυστηρίου, ο αναγνώστης ανακαλύπτει ότι δεν είναι ο μόνος που αναρωτιέται αν θα έπρεπε να είχε διαλευκανθεί η συγκεκριμένη υπόθεση. Είναι καί ο επιθεωρητής Βαν Βέτερεν που συμφωνεί με τον αναγνώστη.
Το προτείνω ανεπιφύλακτα!
Βαθμολογία: 4,6/5 ή 9,2/10.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου