Τρίτη, 12 Μαρτίου 2019

Η ιστορία πίσω από το θρυλικό Orient Express

Orient Express   H ιστορία ενός μυθικού τραίνου. 


Δεν είναι μόνο η πολυτέλεια που το διέκρινε, ούτε οι ιστορίες της Αγκάθα Κρίστι στα ματωμένα μυστηριώδη βαγόνια του. Το Orient Express πέρασε στην ιστορία γιατί ήταν όχι μόνο το πιο διάσημο τραίνο αλλά γιατί μαζί του ταξίδευαν επί δεκαετίες βασιλιάδες, πρίγκιπες, πρωθυπουργοί, αρχηγοί Κρατών, μαζί με λαθρέμπορους, εγκληματίες, τυχοδιώκτες και πάσης φύσης τσαρλατάνους, που αναζητούσαν την περιπέτεια από την κοσμοπολίτικη Ευρώπη και το Παρίσι, στην Ανατολή και στην Κωνσταντινούπολη. 


Η διακόσμηση των εσωτερικών χώρων ανατέθηκε σε διάσημους σχεδιαστές, οι οποίοι χρησιμοποίησαν την φαντασία τους για να ενσαρκώσει το ταξιδιωτικό σύμβολο της Art Deco. Με έμπνευση την «Cote d’ Azur» (Γαλλική Ριβιέρα) επενδύθηκαν τα εσωτερικά του τοιχώματα με μπλε υαλοπίνακες από Lalique, δεμένοι με σημύδα από τη Φινλανδία από τον Rene Prou και να φωτίζονται με γυαλισμένο χάλκινο φωτισμό. Είχε ξύλινα χωρίσματα διακοσμημένα με ξυλόγλυπτα μοτίβα και υαλοπίνακες, ενώ μικρά αγαλματίδια συμπλήρωναν τη διακόσμηση του χώρου. Τα διαμερίσματα ήταν συνήθως δίκλινα. Είχαν αναπαυτικά κρεβάτια, ακριβά χαλιά και γραφεία. Τα γεύματα των ταξιδιωτών περιείχαν εδέσματα από έναν μάγειρα από τη Βουργουνδία, ακριβά κρασιά και σερβιρίζονταν σε ασημένια και πορσελάνινα σερβίτσια.Το  (Οrient Express = Ταχεία της Ανατολής) ήταν το πρώτο διηπειρωτικό τρένο της Ευρώπης που έκανε τη διαδρομή των 2.740 χιλιομέτρων περίπου από το Παρίσι (Gare de l’Est) έως την Κωνσταντινούπολη, με ενδιάμεσες σύντομες στάσεις στο Στρασβούργο, το Μόναχο, τη Βιέννη, τη Βουδαπέστη και το Βουκουρέστι. 


Το Orient Express  το οποίο ταυτίστηκε με την ταξιδιωτική πολυτέλεια, άρχισε να λειτουργεί τον Οκτώβριο του 1883, ενώ το 1919 ξεκίνησε να λειτουργεί η γραμμή Simplon Orient Express, η οποία περιλάμβανε διαφορετικό δρομολόγιο και περνούσε από τους σταθμούς της Λωζάνης, του Μιλάνου, της Βενετίας, της Τεργέστης, του Βελιγραδίου.
Το 1977 οι τακτικές υπηρεσίες του σταμάτησαν καθώς δεν μπορούσε να αντεπεξέλθει τον ανταγωνισμό με το αεροπλάνο.Ωστόσο, το θρυλικό αυτό τρένο εξακολουθεί να λειτουργεί σήμερα και να προσφέρει πολυτελείς υπηρεσίες στους επιβάτες αλλά πλέον το δρομολόγιο του είναι κάπως σύντομο, σε σύγκριση με το δρομολόγιο του παρελθόντος. Καθημερινά συνδέει το Παρίσι με την Βιέννη, περνώντας από το Στρασβούργο, το Μπάντεν-Μπάντεν, το Μόναχο και πολλούς άλλους σταθμούς. 

Το Οrient Express λόγω της φήμης του στην εποχή του ως πολυτελούς τραίνου, αποτέλεσε σκηνικό για το γνωστό μυθιστόρημα της Άγκαθα Κρίστι Έγκλημα στο Οrient Express και για την ομώνυμη υποψήφια για έξι Όσκαρ ταινία του 1974 αλλά για και το βιβλίο του Γκράχαμ Γκρην Το Τραίνο της Σταμπούλ. Έχει επίσης χρησιμοποιηθεί σαν σκηνικό σε αρκετές ταινίες. Η διάσημη ταινία του Τζέιμς Μποντ Από τη Ρωσία με αγάπη(From Russia with Love) παρουσιάζει σκηνές δράσης που διαδραματίζονται στο Οrient Express
Με το Οrient Express ο εξόριστος Λεόν Τρότσκι, ο Αμερικανός συγγραφέας Έρνεστ Χεμινγουέι, και σημαντικοί Ευρωπαίοι του περασμένου αιώνα όπως η Princess Royal Victoria, η κατάσκοπος Μάτα Χάρι, ο Ρώσος θεατρικός παραγωγός και κριτικός τέχνης Σεργκέι Ντιαγκίλεφ ή ο μυστικός πράκτορας Λώρενς της Αραβίας. Το βαγόνι με το νούμερο 2419 του μυθικού Orient Express, χρησιμοποιήθηκε για την παράδοση των Γερμανών το 1918, ενώ μερικά χρόνια αργότερα, το 1940, χρησιμοποιήθηκε ξανά από τον Χίτλερ για την παράδοση των Γάλλων. Το ιστορικό βαγόνι στη συνέχεια μεταφέρθηκε στο Βερολίνο και το 1945 καταστράφηκε από τους Ες- Ες για να μην ξαναπέσει στα χέρια των συμμάχων.

Αν και το προσωπικό είναι από τα πολύ υψηλής ποιότητας, ιδιαίτερη προσοχή είχε δοθεί στην κατασκευή των οχημάτων. Εργαστήρια από την Αγγλία, Γαλλία, Βέλγιο, Πολωνία και την Αυστρία έχουν συγκεντρώσει τα πολύτιμα υλικά που απαιτούνται για αυτά τις θρυλικές άμαξες. 


Η κοσμοπολίτικη ιστορία του ξεκινά στις 4 Οκτωβρίου 1883, όταν μια αμαξοστοιχία αναχώρησε από τον σταθμό του Παρισιού με προορισμό τη μακρινή Ρουμανία. Το «Orient Express» μετέφερε 40 επιβάτες που είχαν προσκληθεί από τον Βέλγο George Nagelmacker που είχε συλλάβει την ιδέα του ταξιδιού στην Ευρώπη με πολυτελή τρένα. Μαζί τους ταξίδευε και ο δημοσιογράφος Henri Stefan Opper de Blowitz, ο ανταποκριτής των λονδρέζικων «Times», που διάνθιζε τις ανταποκρίσεις του με συνεντεύξεις μεγάλων προσωπικοτήτων, όπως του βασιλιά της Ρουμανίας Καρόλου και του σουλτάνου Abdul Hamid II, του τότε κυβερνήτη της Τουρκίας. Το ταξίδι με το Orient Express έγινε παιχνιδάκι, όταν στις αρχές του 1900, οι γραμμές των τρένων εκσυγχρονίστηκαν και το ταξίδι των 1.800 μιλίων διαρκούσε μόλις 3 ημέρες. 


Το Οrient Express στα τέλη της δεκαετίας του 70 νικήθηκε από την ταχύτητα του αεροπλάνου. Το τελευταίο ταξίδι του θρυλικού αυτού τρένου ξεκίνησε στις 20 Μαΐου του 1977. 


ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΦΑΙΗ ΔΕΛΗΓΙΩΡΓΗ  
ΒΙΒΛΙΩΝ ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ 
ΠΗΓΗ Kritigr 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Εγγραφείτε Στην Σελίδα Μας

Αναγνώστες

Συνολικές προβολές σελίδας

Σχόλια Αναγνωστών

Επικοινωνήστε Μαζί Μας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *