Τετάρτη, 27 Μαρτίου 2019

“13 ΜΠΑΛΩΜΑΤΑ” της Πηνελόπης Κουρτζή, γράφει η Ελένη Τσιούρδα (Lena Tsd)

Η άποψη της Ελένης Τσιούρδα (Lena Tsd)
.
“13 ΜΠΑΛΩΜΑΤΑ”
Συγγραφέας Πηνελόπη Κουλτζή
Εκδόσεις Ψυχογιός

Ο τίτλος μου θύμισε το παιδικό παραμύθι με την Παπλωματού, που έφτιαχνε τα υπέροχα παπλώματα της με δεκάδες μικρά, χρωματιστά υφασματάκια και πολλή στοργή.
Ξεκινάει στη Μόρια της Μυτιλήνης, περιοχή λόγω το hot spot πολύ ταλαιπωρημένη αυτήν την περίοδο, που όμως φέρνει στο νου και της περιπέτειες της Συντροφιάς του Δακτυλιδιού (you shall not pass και τέτοια). Ο κακορίζικος κατά την λαϊκή παράδοση αριθμός 13. Το νησιωτικό σκηνικό με σάουντρακ οικογένειας Κονιτοπούλου και τον Βαγγέλη Σειληνο να χορεύει στο Γοργόνες και Μάγκες με το γνωστό νησιωτικό καπέλο του Ντόναλντ Ντακ. Το μενού να γράφεται στα παπυράκια σαν τη συνήθεια στο Μαντερλευ της Ρεβέκκας. Τα μπουρέκια στην κουζίνας σαν της Μάρως Κοντού στον Στρίγκλο που έγινε Αρνάκι (καμία σχέση με τον Σαίξπηρ). Ο πρωταγωνιστής που έγινε ψωνιστη που μετά η Σάρα Τζέσικα Πάρκερ τον έκανε σοπινγκ ασισταντ να της ψωνίζει τούτου και Τζίμυ Τσου. Ο καπετάνιος που πνίγεται πριν αποκαταστήσει την μετρέσα ως άλλος Μάνος Κατράκης στα Κόκκινα Φανάρια. Οι style icon μοιρολογίστρες που θα ζήλευε και η style rocks Φωτεινή. Ο πεθερός έμπορος λουκουμιών σαν τον Παπαγιαννόπουλο στον αξέχαστο Γκορτσο (Μαντάς Μαντάς και τέτοια). Η κόρη που δεν θέλει να παντρευτεί τον Τούρκο γιατί μάλλον είδε τι έπαθε η Βουγιουκλάκη με τον Καλογήρου στην Κόρη του Ήλιου (καλό παιδί αλλά λίγο τρομακτικό το γέλιο του). Η γνωστή κατάρα της ομορφιάς στην οποία η Τασω Καββαδία αναβιώνει σε τουρκική εκδοχή. Η Νόρα που έγινε Μαρία της Σιωπής και μια σύγχρονη (λέμε τώρα) Ωραία Ελένη, ολίγον Μανταλένα ολίγον Ντάιαν Κρούγκερ στην Τροία. Η άρρωστη σύζυγος ως βρόγχος στην νέα αγάπη βγαλμένη από την Τζέιν Ώστιν. Κοπέλες σαν τα κρύα τα νερά, που όπως έλεγε ο Αλεξανδράκης, εγώ μόνο τα κρύα τα νερά είδα (φράγμα έφτιαχνε ο ταλαίπωρος). Ο Θωμάς Δασκαλάκος ήταν Λεβεντιά χωρίς τα Χρυσά Μαλλιά (και Μάτια). Αρχοντικά από τους Στυλοβάτες της Γης και διάφορες Στρατηδες, συνήθεις ύποπτοι στην Λέσβο (όποια πέτρα σηκώσεις Στρατή και Ταξιάρχη θα βρεις). Δημογέροντες που μετέπειτα έγιναν Ειρηνοδικες κι ως επί το πλείστον Δημογεροντισσες. Η Νόρα που εξελίσσεται σε Μάγισσα της Σμύρνης κι ένας βοηθός Προξένου που νομίζει ότι είναι ο Καποδίστριας (στο πιο Φίλιππος Σοφιανός - ζεν πρεμιέ). Αερικό τύπου Αη Βασίλης-Tooth Fairy-Βασίλισσα Φρειδερίκη. Ο Έρωτας που περιορίζεται στο σκάκι, σαν τη Μπέλα με τον Έντουαρντ χωρίς τα δαγκώματα και τους Βολτούρι. Διπλή γαμοδεξίωση κι ο Μπαμπάς της Νύφης παθαίνει Αμόκ.
Κλιμακωτή πλοκή, με πολύ καλή έμπνευση το κάθε στάσιμο να αντιπροσωπεύει ένα μπάλωμα, θυμίζοντας δημοτική παράδοση και αρχαία τραγωδία. Η συγγραφέας, ως άλλη παπλωματού-μπαλωματού ράβει και ξηλώνει την ιστορίας της. Μπορεί να μην μπορείς να σκεπαστείς με το βιβλίο (εκτός αν είσαι 20 εκατοστά) αλλά αποκτάς μια εξαιρετική συντροφιά. 🦄😻

.
Σύνοψη από το οπισθόφυλλο του βιβλίου
«Μικρή μου, να θυμάσαι πάντα∙ το μπάλωμα όταν γίνεται δεν ξεγίνεται. Κοίτα, όμως, σαν καινούργιο δείχνει. Το μπάλωμα είναι τέχνη».
«Και τι ακριβώς σημαίνει μπάλωμα; Και γιατί να μην αγοράσεις καινούργιο; Αφού έχετε τόσους παράδες», απορούσε η Νόρα.
«Μπάλωμα είναι η επιδιόρθωση ενός πράγματος που χάλασε, αλλά δε θες να το αποχωριστείς ή δε γίνεται να το αποχωριστείς. Το μπάλωμα είναι τέχνη, μικρή μου. Είναι χάρισμα∙ να μπορείς να αλλάζεις κάτι που είναι πια παλιό ή ελαττωματικό και να το φτιάχνεις πάλι ώστε να σου αρέσει».
Η Νόρα, βαφτισμένη Ελεονώρα, νόθα κόρη του Μιχαήλου Χιωτέλλη, μαθαίνει την τέχνη του μπαλώματος στο σπίτι του πατέρα της, στη Μυτιλήνη, γύρω στα μέσα του 1800. Η ίδια, όμως, δεν μπαλώνει τα ρούχα της∙ μπαλώνει τα θλιβερά της ζωής της, ξεκινώντας από το όνομά της. Μόνο, όμως, το όνομα, γιατί ως νόθα επίθετο δεν έχει. Το ταλέντο της αυτό τη βοηθάει να επιζήσει από τα δεινά που πλήττουν το νησί και φέρουν τα πάνω κάτω στη ζωή της, να αντιμετωπίσει τους ανθρώπους που την πληγώνουν, με πρώτο τον αδελφό της, να δοθεί στον έρωτα χωρίς να υπολογίσει τους ηθικούς κανόνες και τελικά να αποκτήσει αυτό που πάντα επιθυμούσε: μια ταυτότητα. Κάθε μπάλωμα, όμως, έχει ένα αντίτιμο. Και η Νόρα τα πληρώνει όλα∙ και τα δεκατρία μπαλώματα. Γιατί τόσα χρειάστηκε να κάνει.
.
Λίγα λόγια για τον συγγραφέα

ΠΗΝΕΛΟΠΗ ΚΟΥΡΤΖΗ
Η ΠΗΝΕΛΟΠΗ ΚΟΥΡΤΖΗ γεννήθηκε στην Άρτα και μεγάλωσε στην Αθήνα.
Σπούδασε Βιοτεχνολογία και εργάστηκε επί σειρά ετών στον ιδιωτικό τομέα. Σήμερα δραστηριοποιείται στον επιχειρηματικό χώρο και παράλληλα ασχολείται με τη συγγραφή, που αποτελεί και τη μεγάλη αγάπη της.
Έχει ταξιδέψει αρκετά, μιλάει τέσσερις γλώσσες και ερασιτεχνικά ασχολείται με το αργεντίνικο τάνγκο.
Είναι παντρεμένη και έχει έναν γιο. Έχει διακριθεί σε διαγωνισμούς ποίησης και έχει γράψει θεατρικά έργα.

Από τις Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ κυκλοφορούν τα μυθιστορήματά της ΚΟΥΜΚΟΥΑΤ – ΕΚΕΙ ΟΠΟΥ ΡΙΖΩΣΕ Η ΑΓΑΠΗ και ΔΕΚΑΤΡΙΑ ΜΠΑΛΩΜΑΤΑ
.
Βιβλιογραφία
(2018)Το πριγκιπότο, Ψυχογιός
(2018)Το πριγκιπότο, Ψυχογιός
(2017)Δεκατρία μπαλώματα, Ψυχογιός
(2017)Δεκατρία μπαλώματα, Ψυχογιός
(2016)Κουμκουάτ, Ψυχογιός
(2016)Κουμκουάτ, Ψυχογιός
.
Σύνταξη και επιμέλεια: Ελένη Τσιούρδα (Lena Tsd)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Εγγραφείτε Στην Σελίδα Μας

Αναγνώστες

Συνολικές προβολές σελίδας

Σχόλια Αναγνωστών

Επικοινωνήστε Μαζί Μας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *