Κυριακή, 10 Φεβρουαρίου 2019

"ΣΤΗΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΔΙΝΗ", γράφει η Κατερίνα Κοφινά


"ΣΤΗΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΔΙΝΗ"




Με την νέα μου στήλη στους ΒΙΒΛΙΩΝ ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ την Κινηματογραφική Δίνη θα προσπαθήσω να σας γράφω για ταινίες παλιές και νέες για σειρές και για αφιερώματα.




ΤΟ FILM NOIR

Τι λέτε να τα πούμε αυτή την φορά σε πιο μαύρο φόντο;  Όλα τα φιλμ Νουάρ είναι γοητευτικά και σκοτώνουν  ακαριαία. Είναι γλυκά όπως το φιλί μιας σαγηνευτικής γυναίκας , που μπορεί πολύ εύκολα να σας μπήξει ένα μικρό στιλέτο κατάστηθα. Ελπίζω να ευχαριστηθείτε την βόλτα.
Τι είναι λοιπόν  το φιλμ Νουάρ; Είναι ένας όρος που περιγράφει το συγκεκριμένο ύφος ενός μεγάλου κύκλου αστυνομικών ταινιών από αυτές που έγιναν στην Αμερική , από τις αρχές της δεκαετίας  του 40 ως το τέλος της δεκαετίας του 50.
Θα μπορούσαμε να το χαρακτηρίσουμε σαν μια κατηγορία αστυνομικών  ταινιών που διαφοροποιούνται από τις υπόλοιπες , αισθητικά , ιδεολογικά και τεχνικά. Όμως το φιλμ Νουάρ δεν είναι μια ξεχωριστή  σχολή (Νεορεαλισμός , Γαλλική Νουβέλ Βάγκ) όπως υποστηρίζουν αρκετοί , γιατί δεν περιλαμβάνει στη δομή του , μια διαφορετική αφηγηματική αυτοτέλεια , και δεν προσδιορίζεται από επαρκείς συμβάσεις , έτσι ώστε να χαρακτηριστεί σαν ξεχωριστό είδος. Αν και δεν αποτελεί κινηματογραφικό είδος ούτε παίρνει τον χαρακτηρισμό κίνημα , η σχολή , το φιλμ Νουάρ  έχει κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που προέρχονται από τον χώρο της αστυνομικής ταινίας. Μέσα του όμως ενσωματώνονται και στοιχεία άλλων κινηματογραφικών ειδών.

Οι διαφορές του φιλμ Νουάρ  από το κλασικό αστυνομικό φιλμ είναι σε επίπεδο ιδεολογίας και αισθητικής.

Ο ΦΟΝΟΣ
1) Ο φόνος στην τυπική επέκταση της Αγγλικής αστυνομικής νουβέλας αποδραματοποιείται , χάνει το κοινωνικό του νόημα και γίνεται ένα εγκεφαλικό παιχνίδι. Η λύση του βρίσκεται συνήθως σε ένα σαλόνι που είναι μαζεμένοι όλοι οι παίχτες – ένοχοι. Στο φιλμ Νουάρ το έγκλημα γίνεται στο σκοτάδι της πόλης με τα βρεγμένα σοκάκια και δημιουργείται βέβαια από το πάθος , τον έρωτα και το χρήμα.

Η ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ
 2) Αν το έγκλημα είναι παραβίαση του ηθικού κώδικα που προκαλεί την κατάρρευση της κοινωνικής ισορροπίας  , τότε ο κινηματογραφικός του χειρισμός ξεπερνάει τα όρια του γεγονότος και καταγράφει μια συνολική θεώρηση για την κοινωνία. Στο φιλμ Νουάρ η απάντηση στο ποιος είναι ο δολοφόνος δεν λύνει το πρόβλημα. Στην πορεία προς την λύση του αινίγματος υπάρχουν καταλυτικές αποκαλύψεις στο θέμα των ηρώων. Όμως οι ισορροπίες που διαταράχτηκαν δεν επανέρχονται και το χάσμα παραμένει αγεφύρωτο.

Η ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ
3) Το φιλμ Νουάρ ξεπέρασε τις συμβατικές αφηγηματικές και εικαστικές φόρμες  , που είχε δημιουργήσει το κλασικό αστυνομικό φιλμ. Η ασυνεχής αφήγηση , οι απροσδόκητες γωνίες λήψεις , οι εφιαλτικές φωτοσκιάσεις που υιοθέτησε το φιλμ Νουάρ και που μοιάζουν κατά ένα βαθμό με τον Γερμανικό εξπρεσιονισμό , έδωσαν στο φιλμ Νουάρ την μεγάλη του δραματική ένταση.

Ο ΉΡΩΑΣ
4) Στο αστυνομικό φιλμ και στο φιλμ Νουάρ για να βρεθεί η λύση πρέπει να υπάρχει ο ντέντεκτιβ που θα ερευνήσει την υπόθεση για να βρει την λύση της. Στο αστυνομικό όμως φιλμ αποτελεί την μοναδική παραλλαγή του , ενώ στο φιλμ Νουάρ βρίσκεται μόνο σε ένα μικρό μέρος της  απέραντης γκάμας του.

Η ΑΦΗΓΗΣΗ
5) Το αστυνομικό μυθιστόρημα είναι τοποθετημένο σε μια αυστηρή λογική. Όσο παράλογα και να είναι αυτά που διαδραματίζονται στο τέλος θα πρέπει να βρουν μια λογική ερμηνεία. Στο φιλμ Νουάρ οι προτεραιότητες είναι διαφορετικές και το κυρίαρχο στοιχείο δεν είναι η λογική , αλλά το πάθος και η απόγνωση. Το έγκλημα στον χώρο του φιλμ Νουάρ δεν συνδυάζεται συνήθως με το αστυνομικό μυστήριο και γίνεται από ανθρώπους με έντονα πάθη. Η γραφή παίρνει στοιχεία από τη βία του κόσμου που περιγράφει. Αν στο τυπικό αστυνομικό φιλμ το ζητούμενο είναι η ολοκλήρωση ενός στόρι ,στο φιλμ Νουάρ το ζητούμενο είναι η κινηματογραφική αφήγηση.

Η ΓΥΝΑΙΚΑ.
6) Η παρουσία της στο αστυνομικό φιλμ είναι  μηδαμινή , ασήμαντη , η μπορεί να είναι μια από τους ύποπτους. Βέβαια για ερωτισμό ούτε λόγος να γίνεται. Στο φιλμ Νουάρ όμως η γυναίκα είναι το θεμέλιο για την δόμηση του. Το ερωτικό της προφίλ , αλλά και συνάμα καταστροφικό , της δίνει μια φιγούρα μυθική που καθιερώνεται σαν μοιραία femme fatale.

H ΦΥΣΗ
7) Στο αστυνομικό φιλμ είναι ανύπαρκτη τις περισσότερες φορές. Αντίθετα στο φιλμ Νουάρ  έχει τον πρώτο ρόλο.  Η βροχή , η νύχτα , η ομίχλη , δηλώνουν τον κίνδυνο και την φλόγα του πάθους φτιάχνοντας έτσι μια δραματική ατμόσφαιρα.

Η ΠΟΛΗ
8) Το σκηνικό του εγκλήματος στο αστυνομικό φιλμ είναι το αστικό σπίτι. Στο φιλμ Νουάρ όμως η έξοδος στην πόλη είναι αναγκαία αφού ο υπόκοσμος που αποτελεί τον βασιλιά του εγκλήματος δεν είναι εφικτό να χωρέσει στα όρια ενός δωματίου.

Οι ταινίες Νουάρ εκτυλίσσονται πάντα στην σύγχρονη εποχή , σε κάποια πόλη της Αμερικής. Οι ήρωες της είναι Αμερικάνοί  και η μυθοπλασία στηρίζεται στον απελπισμένο αγώνα για την επίτευξη του Αμερικάνικου ονείρου. Δηλαδή πάθος για έρωτα και χρήμα. Το φιλμ νουάρ είναι ένα αυτοτελές δημιούργημα της Αμερικάνικης κουλτούρας στο χώρο του σινεμά. Δηλαδή είναι το μοναδικό παράδειγμα μαζί με το γούεστερν , ενός τελείως Αμερικάνικου στυλ , στο χώρο της κινηματογραφικής δημιουργίας.

ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ.

Η ταινία που κατά την γενική εκτίμηση οριοθετεί αυτόν τον κύκλο είναι  το Maltese falcon (Το γεράκι της Μάλτας) του Τζον Χιούστον 1941 από την εταιρία Γουόρνερ Μπρος. Η ίδια εταιρία είχε γυρίσει την ταινία άλλες δυο φορές. Το φιλμ βασισμένο από το ομώνυμο μυθιστόρημα του Ντάσιελ Χάμετ γυρίστηκε το 1931 με πρωταγωνιστές τους Ρικάρντο Κορτέζ και Μπίμπι Ντάνιελς και το 1936 με τους Γουόρεν Γουίλιαμ και Μπέτι Ντέιβις. Η πρώτη είχε τον τίτλο The Maltese falcon  σε σκηνοθεσία Ρόι Ντελ Ρούθ και η δεύτερη Satan met a Lady σε σκηνοθεσία Γουίλιαμ Ντιτερλέ. Είναι η ιστορία ενός ιδιωτικού ντέντεκτιβ του Σάμ Σπέιντ που προσλαμβάνεται από μια γοητευτική και μυστηριώδη γυναίκα για να ανακαλύψει κάποιον Φλόιντ Θέρσμπι που απειλεί την αδερφή της. στην πορεία της έρευνας ο συνέταιρος του δολοφονείται και ο Σπέιντ θεωρείται ένοχος. Τελικά ο Σπέιντ μαθαίνει πως στόχος της γυναίκας και μιας συμμορίας που εμπλέκεται στην υπόθεση είναι ένα πολύτιμο παλιό αγαλματάκι και γύρω από αυτό παίζεται μια ιστορία προδοσίας , πάθους και ίντριγκας.

ΤΟ ΦΙΛΜ ΝΟΥΑΡ ΚΑΙ Ο ΓΕΡΜΑΝΙΚΟΣ ΕΞΠΡΕΣΙΟΝΙΣΜΟΣ.

Το φιλμ Νουάρ οφείλει στον Γερμανικό εξπρεσιονισμό την πλαστικότητα και την οπτική του φόρμα. Αυτά τα βρίσκουμε ήδη στην πιο κλασική εξπρεσιονιστική ταινία <<Το εργαστήρι του δόκτορα Καλιγκάρι>>. Σε αυτή  την ταινία ο Καλιγκάρι , διευθυντής ενός φρενοκομείου υπνωτίζει τον Καίσαρα (νεαρός τρόφιμος) και τον υποχρεώνει να κάνει ανόσια εγκλήματα. Στο τέλος ο Καίσαρας πεθαίνει και ο Καλιγκάρι συλλαμβάνεται και κλείνεται στο ίδιο του ο φρενοκομείο. Σεξουαλικά εγκλήματα  , ψυχιατρεία , δράση στη νύχτα. Όλα αυτά θα αποτελέσουν αργότερα τα βασικά μοτίβα του  φιλμ Νουάρ. Αυτά τα  στοιχεία περισσότερο αναπτυγμένα και πιο ολοκληρωμένα βρίσκονται σε ένα μεταγενέστερο έργο του Γερμανικού εξπρεσιονισμού που αποτελεί συνάμα και ένα σπουδαίο δημιούργημα ενός ανθρώπου , ο οποίος πλούτησε αργότερα το φιλμ νουάρ με μερικές από τις καλλίτερες ταινίες του. Μιλώ για την ταινία Μ (Ο Δράκος του Ντίσελντορφ) του Φρίτς Λάνγκ 1932. εκτός όμως από τον εξπρεσιονισμό το φιλμ Νουάρ οφείλει πολλά τόσο στο φιλμ κοινωνικής κριτικής της δεκαετίας του 30 ,όσο και στο γκαγκστερικό φιλμ. Από το πρώτο δομήθηκε ο απελπισμένος ήρωας που κατατρέχετε προσπαθώντας να αποδείξει την αθωότητα του και από το δεύτερο  η σύγχρονη μεγαλούπολη σαν τόπος του δράματος και τα τύπος  του φιλόδοξου εγκληματία. Εκείνος όμως που έφερε στο Χόλιγουντ το θεμελιακό θέμα της πραγματικής η όχι ενοχής ενός  , ανθρώπου καταδιωγμένου από την μοίρα και που καθόρισε την ταυτότητα του φιλμ Νουάρ ήταν ο Λάνγκ. Κυνηγημένος και ο ίδιος από την Γερμανία αποφάσισε να συνεχίσει την καριέρα του στην Αμερική. Με τις ταινίες<< Νέμεσις>> και <<Έχω δικαίωμα να ζήσω>> συσσώρευσε για πρώτη φορά σκοτεινές συμπτώσεις , που καθορίζουν το πεπρωμένο των ηρώων του με ένα τρόπο που θυμίζει τα μαύρα μυθιστορήματα της αστυνομικής λογοτεχνίας. Αυτές οι δυο ταινίες είναι ιδιαίτερα κοντά στο φιλμ Νουάρ  και προετοίμασαν το έδαφος που αργότερα κατέλαβε το <<Γεράκι της Μάλτας>>.

ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΟΥ ΦΙΛΜ ΝΟΥΑΡ.

Τον όρο φιλμ Νουάρ ας μην ξεχνάμε πως τον έδωσαν για πρώτη φορά οι Γάλλοι κριτικοί , οι οποίοι τοποθετούν την χρυσή εποχή του φιλμ Νουάρ , ανάμεσα σε δυο ταινίες του Μπίλι Γουάιλντερ. Τις : Με διπλή ταυτότητα και Η λεωφόρο της δύσης. Στην διάρκεια λοιπόν του β΄ παγκόσμιου πολέμου οι Αμερικάνικες ταινίες δεν προβάλλονταν στην Ευρώπη που βρέθηκε ξαφνικά αποκομμένη. Έτσι όταν αργότερα οι κριτικοί των<< Cahiers du Cinema>> είδαν συγκεντρωμένο ένα μεγάλο μέρος της παραγωγής 1940-1946 βρέθηκαν  μπροστά στην ανάπτυξη ενός καινούργιο ύφους  στο αστυνομικό θρίλερ. Αυτό το ύφος ήταν μελαγχολικό και πεσιμιστικό , αλλά από την άλλη είχε και έναν πλούσιο ερωτισμό που δεν υπήρχε παλιά στην Αμερικάνικη παραγωγή. Ονόμασαν λοιπόν αυτές τις  ταινίες του σεξ και του εγκλήματος Φιλμ Νουάρ. Αυτή η ονομασία  επιλέχτηκε γιατί παρατηρήθηκαν θεματικές ομοιότητες σε αυτές τις ταινίες, και σε ορισμένα μυθιστορήματα δημοσιευμένα στα λαϊκά αστυνομικά , περιοδικά <<Pulp Magazines>> της δεκαετίας του 3ο. Αυτά τα μυθιστορήματα είχαν μεταφραστεί και αναδημοσιευτεί σε μια αντίστοιχη σειρά  Γαλλικών περιοδικών , με τον τίτλο <<Serie Noire >> Μαύρη σειρά. Από εκεί οι Γάλλοι κριτικοί το ονόμασαν Φιλμ Νουάρ.
Το πιο σταθερό στοιχείο στο φιλμ Νουάρ είναι οι ήρωες του και η ψυχολογία τους. Από τους  καταπιεσμένους βετεράνους του πολέμου (άνθρωποι του αίματος , Γαλάζια ντάλια , Γκάγκστερ πολυτελείας) ως και τις καθαρά ψυχωτικές φιγούρες (Διπλό αίνιγμα, Σκοτεινό παρελθόν) το φιλμ Νουάρ αποτελεί μια προφανή αλληγορία , για την ψυχολογική κατάσταση  των πρωταγωνιστών του. Καθώς αυτές οι απελπισμένες και σκοτεινές μορφές αγωνίζονται να ξεφύγουν από τη μοίρα που οριοθετεί το προσωπικό τους δράμα. Η απελπισία είναι ο κεντρικός άξονας όλων. Παρακάτω ακολουθούν ταινίες φιλμ Νουάρ γνωστές , αλλά και άγνωστες στο πλατύ κοινό.
Πρώτα θα υπάρχει ο ελληνικός τίτλος της κάθε ταινίας και μετά θα ακολουθεί ο ξένος τίτλος σύμφωνα με την αρίθμηση.

1)ΑΜΑΡΤΩΛΟΣ ΚΑΙ ΔΟΛΟΦΟΝΟΣ  (ΤΟΥ ΖΑΚ ΤΟΥΡΝΕΡ) 1947.
2)ΤΟ ΓΕΡΑΚΙ ΤΗΣ ΜΑΛΤΑΣ (ΤΟΥ ΤΖΩΝ ΧΙΟΥΣΤΟΝ) 1941.
3)ΔΙΑΣΤΑΥΡΟΥΜΕΝΑ ΠΥΡΑ (ΤΟΥ ΕΝΤΟΥΑΡΤ ΝΤΜΙΤΡΙΚ) 1946.
4)ΚΗΛΙΔΕΣ ΣΤΟ ΠΕΖΟΔΡΟΜΙΟ (ΤΟΥ ΟΤΟ ΠΡΕΜΙΝΓΚΕΡ) 1946.
5)Η ΚΥΡΑ ΤΗΣ ΛΙΜΝΗΣ  (ΤΟΥ ΡΟΜΠΕΡΤ ΜΟΝΤΓΚΟΜΕΡΙ) 1947.
6)ΛΑΟΥΡΑ  (ΤΟΥ ΟΤΟ ΠΡΕΜΙΝΓΚΕΡ) 1944.
7)Η ΛΕΩΦΟΡΟΣ ΤΗΣ ΔΥΣΕΩΣ (ΤΟΥ ΜΠΙΛΙ ΓΟΥΑΙΛΝΤΕΡ) 1950.
8) ΜΕ ΔΙΠΛΗ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ (ΤΟΥ ΜΠΙΛΙ ΓΟΥΑΙΛΝΤΕΡ) 1944.
9)Ο ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ ΧΤΥΠΑΕΙ ΠΑΝΤΑ ΔΥΟ ΦΟΡΕΣ(ΤΟΥ ΤΑΙ ΓΚΑΡΝΕΤ) 1946.
10)Ο ΜΕΓΑΛΟΣ  ΚΑΥΣΩΝ (ΤΟΥ ΦΡΙΤΣ ΛΑΝΓΚ) 1953.
11)ΝΕΜΕΣΙΣ (ΤΟΥ ΦΡΙΤΣ ΛΑΝΓΚ) 1936.
12)Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΥΠΝΟΣ (ΤΟΥ ΧΑΟΥΑΡΝΤ ΧΟΚΣ)1946.
13)ΤΟ ΠΟΡΤΡΕΤΟ ΤΗΣ ΤΖΕΝΙ (ΤΟΥ ΓΟΥΙΛΙΑΜ ΝΤΙΤΕΡΛΕ) 1947.
14)Η ΝΥΧΤΑ ΤΟΥ ΚΥΝΗΓΟΥ(ΤΟΥ ΤΣΑΡΛΣ ΛΟΤΟΝ) 1955.
15)Ο ΘΗΣΑΥΡΟΣ ΤΗΣ ΣΙΕΡΑ ΜΑΝΤΡΕ (ΤΟΥ ΤΖΟΝ ΧΙΟΥΣΤΟΝ) 1948.
16)ΚΟΛΑΣΜΕΝΟΙ ΤΗΣ ΗΔΟΝΗΣ (ΤΟΥ ΤΖ. ΛΙΟΥΙΣ)1950.
17) Η ΚΥΡΙΑ ΑΠΟ ΤΗ ΣΑΓΚΑΗ (ΤΟΥ ΟΡΣΟΝ ΓΟΥΕΛΣ)1948.
18)Η ΣΕΙΡΗΝΑ ΤΗΣ ΜΑΡΤΙΝΙΚΑ(ΤΟΥ ΧΑΟΥΑΡΝΤ ΧΟΚΣ) 1945.
19)ΣΤΗ ΒΟΗ ΤΗΣ ΚΑΤΑΙΓΙΔΑΣ (ΤΟΥ ΤΖΟΝ ΧΙΟΥΣΤΟΝ) 1949.
20)ΤΖΙΛΝΤΑ(ΤΟΥ ΤΣΑΡΛΣ ΒΙΝΤΟΡ) 1946.
21)ΑΝΤΙΟ ΩΡΑΙΑ ΜΟΥ (ΤΟΥ ΕΝΤΟΥΑΡΝΤ ΝΤΜΙΤΡΙΚ) 1944.
22)ΑΙΧΜΑΛΩΤΟΙ ΤΟΥ ΠΑΘΟΥΣ (ΤΟΥ ΜΕΛΒΙΝ ΛΕΡΟΙ) 1942.
23)Ο ΑΡΧΩΝ ΤΟΥ ΤΡΟΜΟΥ (ΤΟΥ ΟΡΣΟΝ ΓΟΥΕΛΣ) 1958.
24)Ο ΓΚΑΓΚΣΤΕΡ ΜΕ ΤΟ ΠΑΙΔΙΚΟ ΠΡΟΣΩΠΟ( ΤΟΥ ΝΤΟΝ ΣΙΓΚΕΛ) 1957.
25)ΔΙΠΛΟ ΑΙΝΙΓΜΑ(ΤΟΥ Ρ. ΣΙΟΝΤΜΑΚ)1946.
26)Ο ΔΡΑΠΕΤΗΣ ΤΗΣ ΣΙΕΡΑ(ΤΟΥ ΡΑΟΥΛ ΓΟΥΟΛΣ) 1941.
27)ΕΙΔΑ ΤΟ ΔΟΛΟΦΟΝΟ(ΤΟΥ Τ. ΤΕΤΖΛΑΦ)1949.
28)ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΠΑΡΑΝΟΜΩΝ(ΤΟΥ ΓΟΥΙΛΙΑΜ ΝΤΙΤΕΡΛΕ) 1952.
29) ΚΟΛΑΣΜΕΝΕΣ ΨΥΧΕΣ(ΤΟΥ ΝΤΟΝ ΣΙΓΚΕΛ)1954.
30)Η ΚΡΑΥΓΗ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ(ΤΟΥ Ρ. ΣΙΟΝΤΜΑΚ) 1948.
31)ΜΑΤΩΜΕΝΕΣ ΑΛΥΣΙΔΕΣ(ΤΟΥ ΜΠ. ΧΑΣΚΙΝ)1948.
32)ΝΥΧΤΑ ΑΓΩΝΙΑΣ(ΤΟΥ ΤΖΟΖΕΦ ΛΟΟΥΖΙ) 1951.
33)ΟΤΑΝ Η ΜΟΙΡΑ ΠΡΟΣΤΑΖΕΙ(ΤΟΥ ΝΙΚΟΛΑΣ ΡΕΙ) 1948.
34) ΟΤΑΝ Η ΠΟΛΗ ΚΟΙΜΑΤΑΙ(ΤΟΥ ΦΡΙΤΣ ΛΑΝΓΚ) 1956.
35)ΠΑΡΑΝΟΜΟ ΦΟΡΤΙΟ(ΤΟΥ ΜΑΙΚΛ ΚΕΡΤΙΖ) 1950.
36)ΟΙ ΠΕΝΤΕ ΔΟΛΟΦΟΝΟΙ(ΤΟΥ ΝΤΟΝ ΣΙΓΚΕΛ) 1964.
37)ΠΟΥΛΗΜΕΝΗ ΣΤΗΝ ΑΜΑΡΤΙΑ(ΤΟΥ Ρ. ΣΙΟΝΤΜΑΚ) 1949.
38)ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΛΕΙΔΩΜΕΝΗ ΠΟΡΤΑ(ΤΟΥ ΜΠ. ΜΠΕΤΙΤΣΕΡ) 1948.
39) ΤΣΑΙΝΑΤΑΟΥΝ(ΤΟΥ ΡΟΜΑΝ ΠΟΛΑΝΣΚΙ) 1974.
40)ΨΥΧΕΣ ΧΩΡΙΣ ΜΑΣΚΑ(ΤΟΥ ΜΑΞ ΟΦΙΛΣ) 1949.
41)ΩΡΑ ΓΙΑ ΦΟΝΟ(ΤΟΥ ΝΤ. ΛΙΝΤΣ)1943.
42) Η ΩΡΑ ΤΟΥ ΕΓΚΛΗΜΑΤΟΣ(ΤΟΥ Ρ. ΡΟΣΕΝ) 1947.
43)Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΤΣΙΓΑΡΟ(ΤΟΥ ΓΙΑΝ ΝΕΓΚΟΥΛΕΣΚΟ)1948.
44)ΤΟ ΔΕΚΑΤΟ ΤΡΙΤΟ ΓΡΑΜΜΑ(ΤΟΥ ΟΤΟ ΠΡΕΜΙΝΓΚΕΡ) 1951.
45) ΕΚΒΙΑΣΜΟΣ ΜΕΤΑ ΦΟΝΟΥ(ΤΟΥ ΤΖΟΝ ΜΠΡΑΜ)1947.            

   

1) OUT OF THE PAST
2)  THE MALTESE FALCON
3)  CROSSFIRE
4)  FALLEN ANGEL
5)  THE LADY IN THE LAKE
6)  LAURA
7)  SUNSET BOULEVARD
8)  DOUBLE INDEMNITY
9)  THE POSTMAN ALWAYS RINGS TWICE
10)  THE BIG HEAT
11)  FURY
12)  THE BIG SLEEP
13)  PORTRAIT OF JENNIE
14)  THE NIGHT OF THE HUNTER
15)  THE TREASURE OF SIERRA MADRE
16)  GUN CRAZY
17)  THE LADY FROM SHANGAI
18) TO HAVE AND HAVE NOT
19)  KEY LARGO
20)  GILDA
21)  MURDER MY SWEET
22) JOHNNY EAGER
23) TOUCH OF EVIL
24)  BABY FACE NELSON
25) THE DARK MIRROR
26)  HIGH SIERRA
27) THE WINDOW
28) THE TURNING POINT
29)  PRIVATE HELL
30)  CRY OF THE CITY
31)  I WALK ALONE
32)  THE BIG NIGHT
33)  THEY LIVE BY NIGHT
34)  WHILE THE CITY SLEEPS
35) THE BREAKING POINT
36)  THE KILLERS
37)  CRISS CROSS
38)  BEHIND LOCKED DOORS
39)  CHINA TOWN
40) THE RECKLESS MOMENT
41)  TIME TO KILL
42)  JOHNNY O’ CLOCK
43) ROAD HOUSE
44) THE THIRTEENTH LETTER
45)  THE BRASHER DOUBLOON


 Σκηνοθέτες που συνέβαλαν στην αισθητική του είδους είναι μερικοί από τους παρακάτω.

1) ΦΡΙΤΣ ΛΑΝΓΚ. Γερμανοαυστριακός σκηνοθέτης και ένας από τους κορυφαίος του είδους.
2) ΜΑΡΒΙΝ  ΛΕΡΟΙ. Αμερικάνος  σκηνοθέτης και ένας από τους πατριάρχες του φιλμ Νουάρ.
3) ΓΟΥΙΛΙΑΜ ΝΤΙΤΕΡΛΕ. Ολλανδικής καταγωγής ο Ντιτερλέ έφερε την εξπρεσιονιστική τεχνική στο φιλμ Νουάρ.
4) ΕΝΤΟΥΑΡΝΤ ΝΤΜΙΤΡΙΚ. Αμερικάνος σκηνοθέτης που οι ταινίες του διακρίνονται για τα ευρηματικά τους σενάρια.
5) ΟΤΟ ΠΡΕΜΙΝΓΚΕΡ. Ένας μεγάλος Γερμανός σκηνοθέτης που πρόσφερε πολλά στη διαμόρφωση της καλλιτεχνικής ταυτότητας του φιλμ Νουάρ.
6) ΝΙΚΟΛΑΣ ΡΕΙ. Αμερικάνος  σκηνοθέτης που έκανε ταινίες με ένα εκλεπτυσμένο ρομαντισμό. Οι ήρωες του είναι αποτυχημένοι κοινωνικά και αισθηματικά.
7) ΝΤΟΝ ΣΙΓΚΕΛ. Ο Σίγκελ έφτιαχνε συνήθως ψυχοπαθείς ήρωες. Η κινηματογράφηση βίαιων σκηνών είναι το ιδιαίτερο γνώρισμα αυτού του σκηνοθέτη.
8) ΡΟΜΠΕΡΤ ΣΙΟΝΤΜΑΚ. Κλασικός σκηνοθέτης του είδους και ο μεγαλύτερος μαζί με τον Λάνγκ.
9) ΤΖΟΝ ΧΙΟΥΣΤΟΝ. Αμερικάνος σκηνοθέτης που ξεκίνησε με το κορυφαίο Γεράκι της Μάλτας.
10) ΜΠΙΛΙ ΓΟΥΑΙΛΝΤΕΡ. Αυστριακής καταγωγής ο Γουάιλντερ και ένας από τους πιο πρωτότυπους του φιλμ Νουάρ.
11) ΟΡΣΟΝ ΓΟΥΕΛΣ. Αμερικάνος σκηνοθέτης που μπόρεσε να επηρεάσει την αισθητική του φόρμα.

Έχουμε βέβαια και τους ηθοποιούς που έγιναν αναπόσπαστα κομμάτια του φιλμ Νουάρ. Και πρώτος ανάμεσα σε όλους είναι βέβαια ο Χάμφρει Μπόγκαρτ, ο θεός του είδους.  Κλασικός και αξεπέραστος με το τσιγάρο μόνιμα κολλημένο στα χείλη του και το καπέλο χαμηλωμένο , έμεινε στο κινηματογραφικό στερέωμα φιγούρα ανεξίτηλη. Όμως εδώ θα αναφέρω και κάποιους άλλους που άφησαν την δική τους σφραγίδα στα φιλμ Νουάρ.
ΡΟΜΠΕΡΤ ΜΙΤΣΑΜ , ΡΙΤΣΑΡΝΤ ΓΟΥΙΝΤΜΑΡΚ , ΑΛΑΝ ΛΑΝΤ , ΒΕΡΟΝΙΚΑ ΛΕΙΚ , ΑΙΝΤΑ ΛΟΥΠΙΝΟ , ΕΝΤΟΥΑΡΤ ΤΖ. ΡΟΜΠΙΝΣΟΝ , ΤΖΙΝ ΤΙΡΝΕΙ , ΡΙΤΑ ΧΕΙΓΟΥΟΡΘ , ΤΖΟΑΝ ΚΡΟΦΟΡΝΤ , ΜΠΑΡΜΠΑΡΑ ΣΤΑΝΓΟΥΙΚ.          
       
   ΚΑΤΕΡΙΝΑ. Π. ΚΟΦΙΝΑ.




Λίγα λόγια για την συγγραφέα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Εγγραφείτε Στην Σελίδα Μας

Αναγνώστες

Συνολικές προβολές σελίδας

Σχόλια Αναγνωστών

Επικοινωνήστε Μαζί Μας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *