Σάββατο, 10 Μαρτίου 2018

ΚΩΣΤΑΣ ΣΙΜΕΝΟΣ

Συνέντευξη στον συγγραφέα Κώστα Σιμενό
Επιμέλεια συνέντευξης: Καλλιόπη Γιακουμή 




Κοντά μας σήμερα ο συγγραφέας του βιβλίου 



"Καταφύγιο στη βροχή "


Το βιβλίο του κ.Κώστα Σιμενού κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Άνεμος εκδοτικη




1)Καλησπέρα κ. Σιμενέ, σας ευχαριστώ πολύ που είστε μαζί μας σήμερα. «Καταφύγιο στη βροχή", το νέο σας βιβλίο που εδώ και λίγο καιρό, κυκλοφορεί από την Άνεμος εκδοτική. Τι σας ενέπνευσε και σας οδήγησε στην συγγραφή του;
--Καταρχήν, σας ευχαριστώ κι εγώ για την ευκαιρία μου δίνετε να μιλήσουμε. Είναι φορές που συσσωρευμένες ιδέες και σκέψεις ενός συγγραφέα ή απλώς, ενός  σκεπτόμενου ανθρώπου, ψάχνουν διέξοδο να βγουν στο φως. Να αναμετρηθούν με την πραγματικότητα και με άλλες υπάρχουσες ιδέες ή ιδεοληψίες, που όμως δεν κατάφεραν να κάνουν τον άνθρωπο ευτυχισμένο, επειδή διάφοροι κοινωνικοί και θρησκευτικοί μύθοι και κανόνες τον παγίδευσαν. Αυτό συμβαίνει σε μένα όταν γράφω,  και τότε, αρχίζω να διαμορφώνω το πλαίσιο δράσης της ιστορίας όπου αυτές οι σκέψεις μπορούν να αναπτυχθούν και να αποτελέσουν μια αφορμή για αμφισβήτηση ή αναθεώρηση αυτής της ζοφερής και υποκριτικής πραγματικότητας, που συνηθίσαμε να ζούμε. Αυτό συνέβη και με το «Καταφύγιο στη βροχή».



2) Μιλήστε μας λίγο για την υπόθεση του βιβλίου σας.
--Η υπόθεση ενώ φαίνεται αρχικά απλή, γίνεται αρκετά σύνθετη  στην εξέλιξή της, διότι λειτουργεί σε τρία επίπεδα, μέσα στην ίδια ιστορία. Η επεισοδιακή γνωριμία δύο αντίθετων ανθρώπων μια άγρια νύχτα, γίνεται αφορμή, να ξετυλιχτεί το κουβάρι μιας σειράς απρόβλεπτων γεγονότων, όπου μέσα από τους βασικούς ήρωες και το παρελθόν τους θα γνωρίσουμε την ένταση εναλλασσόμενων συναισθημάτων,  που έχουν ως κύριο συστατικό τον έρωτα και τον διάχυτο φόβο για όλα. Το φόβο που παραλύει τον άνθρωπο σε όλες τις φάσεις της ζωής του και τον κάνει υποτακτικό στην αγωνιώδη υπαρξιακή του αναζήτηση, χάρη μιας αμφίβολης και δεσμευτικής ασφάλειας. Τη στιγμή, μάλιστα, που ο ίδιος έχει ευνουχίσει τη δύναμη του μυαλού του, αυτού του ισχυρού όπλου  που μπορεί να τον κρατήσει ελεύθερο, και να του προσφέρει μια διαφορετική βιωματική εμπειρία, όπως συμβαίνει με έναν συγγραφέα, που ζει και με τις ιστορίες του. Όλα οδηγούν σε μια δραματική εξέλιξη, αλλά και στην κάθαρση.


 


3) Στο βιβλίο σας έχετε ως κύριο θέμα τις ανθρώπινες σχέσεις. Είναι ένα δυνατό, ερωτικό θρίλερ ανάμεσα σε δυο ανθρώπους που ανήκουν σε εντελώς διαφορετικούς κόσμους, αλλά και σαν χαρακτήρες ακόμα, έχουν πολύ μεγάλες διάφορες. Η συνύπαρξη δύσκολη. Τι θέλετε να τονίσετε μέσα από αυτό;
--Ανάμεσα στους δύο αντίθετους αυτούς κόσμους  στους οποίους ανήκουν οι ήρωες και εξελίσσεται η ιστορία, υπάρχει μεγάλο μέρος του υπόλοιπου κόσμου, όπου ο καθένας μπορεί να αναγνωρίσει  στοιχεία του εαυτού του. Η απόσταση που έχουν να διανύσουν αυτοί οι δύο φαίνεται μεγάλη, και είναι, αλλά ο άνθρωπος αγνοεί τα άλματα που μπορεί να κάνει για να φτάσει  απέναντι. Όταν τολμήσει να τα κάνει, ίσως ανακαλύψει, ξαφνικά, ότι δεν υπήρχε ποτέ το χάος που τους χώριζε, αλλά ήταν ο ίδιος που το έχτιζε. Αυτή η προσέγγιση των δύο αντίθετων ανθρώπων μέσα από τον καταλυτικό έρωτά τους, τους υποχρεώνει να περάσουν από ενδιάμεσους κοινούς δρόμους, όπου κι ο καθένας από μας διανύει.


4) Είναι ο έρωτας καταλύτης για τέτοιες σχέσεις και έχει αυτή την δύναμη που χρειάζεται για να παλέψει με καταστάσεις, να "δαμάσει" συμπεριφορές και να φέρει κοντά, ακόμα και ανθρώπους, που το μόνο που τους ενώνει είναι το κοινό αίσθημα του έρωτα;
--Ασφαλώς. Ποιος αμφιβάλλει γι’ αυτό;  Είναι δύναμη ανατρεπτική, επαναστατική, αλλά ακριβώς γι’ αυτό και καταστροφική. Η κοινωνική επανάσταση του 60  δια των χίππις είχε ως κίνητρο την ελευθερία του έρωτα. Ο Τζον Λένον διακήρυττε την αντίθεσή του στον πόλεμο του Βιετνάμ με το «κάντε έρωτα, όχι πόλεμο», κι η Τροία έπεσε εξ αιτίας ενός έρωτα. Είναι η δύναμη της ύπαρξής μας, κι αυτό τα λέει όλα.


5) Διαβάζοντας κανείς το «Καταφύγιο στη βροχή» διαπιστώνει πως έχει πολλά αστυνομικά στοιχειά. Είναι ένα νουάρ  μυθιστόρημα όπου συναντάς σκοτεινά πλάνα, γκάνγκστερ, μοιραίες γυναίκες, σκληροτράχηλους ήρωες, έξυπνους αστυνομικούς, κλασικά γνωρίσματα των νουρ ιστοριών. Κατά την γνώμη σας όμως, ποια πιστεύετε πως είναι εκείνα τα στοιχεία, που πρέπει να έχει ένα τέτοιο βιβλίο για να χαρακτηριστεί "δυνατό" και "καλό" μυθιστόρημα;
--Αν και δεν υπάρχει μια συνταγή, πιστεύω ότι κάποια συνοψίζονται στη δύναμη της ιστορίας, στην αλήθεια, στη γνώση και στην ικανότητα του συγγραφέα να μη μένει μόνο σε επιδερμικές περιγραφές με στόχο τον εντυπωσιασμό, αλλά να βυθίζεται όσο γίνεται στον ανθρώπινο ψυχισμό και στην κοινωνική διάσταση των γεγονότων χωρίς να συνθηκολογεί με την  επικρατούσα υποκρισία, ούτε να συνθηματολογεί ή να προβάλει την κενόδοξη πλευρά του. Ταυτόχρονα, να υπάρχει μια σφιχτή αφήγηση που δεν ταλαιπωρεί το θεατή με ανούσιες περιγραφές και αναφορές μόνο για να γεμίσουν οι σελίδες. Για παράδειγμα, ο έρωτας είναι το κυρίαρχο στοιχείο των περισσότερων μυθιστορημάτων, αλλά αυτό συμβαίνει και στα «μυθιστορήματα» τύπου Άρλεκιν, που έγιναν και πολυσέλιδα, συμβαίνει και  στην Άννα Καρένινα. Υπάρχει καμιά σύγκριση ανάμεσα σε αυτά τα δύο; Θα ήταν ιεροσυλία και να το σκεφτείς κανείς.
Είναι άλλο να γράφεις για  τις ερωτικές φαντασιώσεις σου, όπως γίνεται κατά κόρον τα τελευταία χρόνια, ψαρεύοντας ανάλογους αναγνώστες,   κι άλλο να δίνεις μέσα από την ιστορία την ψυχολογική και κοινωνική διάσταση του έρωτα στη ζωή των ανθρώπων, ως μια δύναμη ανατροπής και απελευθέρωσης.  Είναι η διαφορά της λογοτεχνίας, από ένα απλοϊκό «κατασκευασμένο» αφήγημα, στερημένο από ουσία.




6) Η ατμόσφαιρα έντονα μυστηριακή, ανατρεπτική μέχρι το τέλος και οι εικόνες που σου δημιουργεί κινηματογραφικές. Πως θα σας φαινόταν η μεταφορά του στην μεγάλη οθόνη και τι θα προσέχατε αν γινόταν κάτι τέτοιο;
--Παραβιάζεται ανοιχτές πόρτες. Επιδιώκω να είναι το επόμενο βήμα μου αυτό, η μεταφορά του μυθιστορήματος στον κινηματογράφο. Ήδη, γράφω το σενάριο και σκοπεύω να το σκηνοθετήσω, εφόσον βρεθούν οι οικονομικές προϋποθέσεις. Έχοντας  ως παρακαταθήκη, τις εξαιρετικές κριτικές του μυθιστορήματος, θα προσπαθήσω να διατηρήσω και στην ταινία τα ίδια προτερήματα, αν και γνωρίζετε ότι μια ταινία είναι αφαιρετική και πιο συνοπτική από ένα μυθιστόρημα. Ελπίζω να βρω τον τρόπο να την υλοποιήσω.


7) Πόσο σας επηρέασε η συγγραφή του; Ταυτιστήκατε με κάποιον από τους ήρωες του βιβλίου σας;
--Με επηρέαζε όσο το έγραφα και ήμουν μέσα στο κλίμα και στην ψυχολογία των προσώπων. Είναι μια άλλη βιωματική  εμπειρία η γραφή, όταν μπαίνεις στο βάθος της ιστορίας και των προσώπων της. Δε θα έλεγα ότι ταυτίστηκα με κάποιον από τους ήρωες, αλλά ο Ανταίος  εκφράζει αρκετά δικά μου στοιχεία, είναι αλήθεια. Ταιριάζει περισσότερο να πω ότι συμμετείχα στις καταστάσεις των ηρώων, ζώντας μαζί τους για μήνες.


8) Ο Ανταίος και η Τέρρα οι κεντρικοί σας ήρωες. Πρωτότυπα ονόματα είναι η αλήθεια, αλλά εσείς τα επιλέξατε μόνο γι’ αυτό;
--Όχι, φυσικά. Ήθελα τα ονόματα να αντιπροσωπεύουν  τους χαρακτήρες των ηρώων, και αν προκύπτει και κάποιος συμβολισμός, ακόμη καλύτερα. Και πράγματι, ο Ανταίος  είτε ως μυθικός γίγαντας που πάλευε παίρνοντας δύναμη από τη γη, είτε ως φύλακας στη κόλαση του Δάντη, εξυπηρετούσε το χαρακτήρα και το ρόλο του συγγραφέα. Από την άλλη το όνομα Τέρρα, που σημαίνει γη,   έδινε μια ιδιαίτερη υπόσταση στην ηρωίδα, που ταίριαζε στην υποταγμένη και ευάλωτη πλευρά της, όσο και στην Ελληνογαλλική της καταγωγή.


9) Ο σκοτεινός και βρόμικος κόσμος της νύχτας, είναι ένας ακόμα από τους πρωταγωνιστές του βιβλίου σας θα έλεγα. Ναρκωτικά, μαύρο χρήμα, διαφθορά, πορνεία.. δύσκολα θέματα. Αποφασίσατε να γράψετε για αυτά μόνο για την εξυπηρέτηση της πλοκής και της δράσης του βιβλίου σας;


--Όχι, βέβαια. Συνειδητά μπήκα σε αυτόν τον κόσμο, για να δώσω και την αντίθεση που  χώριζε τα δύο πρόσωπα, και ό,τι αντιπροσώπευαν. Από την άλλη, η σκοτεινή πλευρά της κοινωνίας είναι εκείνη που δίνει τη δυνατότητα ανάλυσης της ανθρώπινης συμπεριφοράς. Στην παραβατικότητα υπάρχει το υλικό του ενδιαφέροντος και της ψυχολογικής  έρευνας. Τι θα μπορούσε κανείς να γράψει για έναν αστό που νιώθει ικανοποιημένος να ξοδεύει το χρόνο της ζωής του, επαναλαμβάνοντας τις ίδιες συνήθειες, το ίδιο δρομολόγιο, σαν να κινείται η ζωή του σε δυο ίδιες ράγες περιορισμένες διαδρομής;  Όλοι οι άνθρωποι, εν τέλει, παρανομούν λίγο ή πολύ, διότι είναι ανυπόφοροι οι ηθικοί και κοινωνικοί κανόνες που υποχρεούνται να ακολουθήσουν. Άλλο πράγμα βέβαια, όταν μιλάμε για εγκληματικότητα. Μπαίνουμε σε πιο βαθιά νερά, κι αυτό εξιτάρει περισσότερο έναν συγγραφέα, έναν ψυχολόγο, ακόμη  και τον αναγνώστη.



10) Βασίζεται όλο το βιβλίο σας σε μυθοπλασία ή περιέχει και αληθινά γεγονότα; Η έμπνευση της ιστορία σας "γέννησε" τους ήρωες ή οι ήρωες σας έφτιαξαν την ιστορία τους;
--Η ιστορία είναι καθαρή μυθοπλασία, αλλά η καταστάσεις και οι περιγραφές, αποτελούν προϊόν  βιωμένης εμπειρίας, αλλά και θεωρητικής γνώσης. Αυτή που οφείλει να διαθέτη κάθε συγγραφέας, αλλά, επίσης, είναι και ο τρόπος με τον οποίο αυτός βλέπει τον κόσμο. Τους ήρωες  γεννάει η ιστορία ασφαλώς, και ο χαρακτήρας των γεγονότων, που καλούνται να συμμετέχουν και να διαμορφώσουν.


11) Το "Καταφύγιο στη βροχή" είναι ένα εξαιρετικό μυθιστόρημα, γεμάτο λόγους για να το χαρακτηρίσει κανείς έτσι, στους οποίους δεν θα αναφερθώ γιατί θέλω ο αναγνώστης να ανακαλύψει μόνος του. Αυτή είναι εξάλλου και μια από τις χαρές της "εξερεύνησης" ενός βιβλίου. Θεωρώ όμως το τέλος του βιβλίου σας, από τα πιο δυνατά του σημεία. Πως οδηγηθήκατε σε αυτό;
-Καταρχήν, να σας ευχαριστήσω  για το χαρακτηρισμό «εξαιρετικό», κάτι που έκαναν και άλλοι φίλοι, και κριτικοί του βιβλίου εκφράζοντας τις εντυπώσεις τους. Είναι σπουδαίο να νιώθεις δικαιωμένος. Στο φινάλε αυτό δεν οδηγήθηκα προμελετημένα, μα ούτε τυχαία. Με οδήγησαν τα διαφορετικά επίπεδα στα οποία κινείται  η ιστορία, και η πεποίθηση που ήθελα να περάσω, πώς ο φόβος κι η ζοφερή πραγματικότητα, μπορούν να ανοίξουν το  κλειδωμένο και απαραβίαστο δωμάτιο του μυαλού μας, και από κει να πετάξουμε στην ελευθερία.


12) Τι αποτελεί καταφύγιο στις μέρες μας, για τον άνθρωπο από την σκληρή πολλές φορές πραγματικότητα του κ. Σιμενέ;
-Η πίστη πώς κανείς και τίποτα δε μπορεί να εμποδίσει το μυαλό μας  να μας οδηγήσει στη διέξοδο προς τον καθαρό αέρα και τον ήλιο. Αρκεί να μην κλειδώσουμε εμείς  την πόρτα του προσωπικού μας χώρου, κι ακόμη χειρότερα, να δώσουμε τα κλειδιά σε άλλον. Στα μικρά πράγματα  είναι η ευτυχία και μέσα μας. Ίσως μας πάρει πολύ για να το καταλάβουμε.


13)  Είστε ένας πολυτάλαντος άνθρωπος. Ηθοποιός, σεναριογράφος, σκηνοθέτης και συγγραφέας! Τι σας έκανε να ασχοληθείτε και με την συγγραφή; Ποια ανάγκη σας εκφράζει το να γράφετε;Τι σας κερδίζει τελικά; Όταν σας ρωτάνε τι επαγγέλλεστε, τι απαντάτε;
-Όλες αυτές οι ιδιότητες που αναφέρετε είναι απόλυτα συγγενείς μεταξύ τους και συνεργαζόμενες. Δε θα ήθελα να ξεχωρίσω καμία, γιατί αποτελούν μια καλλιτεχνική και πνευματική ενότητα μέσα μου. Αν όμως θα έδινα έναν τόνο σε κάποια, αυτή είναι του συγγραφέα, κι ο λόγος είναι ότι μπορείς να δημιουργείς μόνος σου χωρίς την έγκριση, ούτε τη συμμετοχή κανενός που θα μπορούσε να σταματήσει ή να αλλοιώσει το έργο σου, ενώ νιώθεις και μια διαφορετική ψυχική και πνευματική ολοκλήρωση. Παράλληλα, δεν απαιτεί χρήματα, άμεσα τουλάχιστον, για να γράψεις την ιστορία σου. Κι επιπλέον, ζώντας ανάμεσα στα πρόσωπα που δημιουργείς, δεν πλήττεις, κι αντίθετα, γεμίζεις συναισθήματα.

14 ) " Κάθε παραμύθι είναι η πρώτη γοητευτική αλήθεια που ακούμε, πριν την σκοτώσουμε." Μια από τις αγαπημένες φράσεις του βιβλίου σας. Αντέχουμε όλοι την αλήθεια ή προτιμάμε την "ουτοπική" ασφάλεια του παραμυθιού; Εσάς ποια είναι η αγαπημένη σας φράση και γιατί;
--Η ζωή μας είναι φτιαγμένη από τον έρωτα, και χτισμένη με όνειρα. Τα πρώτα λοιπόν παραμύθια που ακούμε στη μικρή ηλικία το επιβεβαιώνουν, εκφράζουν αυτή  την αλήθεια, και μας υπόσχονται πώς έτσι θα είναι η ζωή μας, ένα όνειρο. Ψέμα. Τεράστιο ψέμα. Μας λένε πώς να πετάξουμε, κι ύστερα μας κόβουν τα φτερά, ακόμη κι οι δικοί  μας άνθρωποι, διότι πείστηκαν ότι τα όνειρα είναι επικίνδυνα και ανεξέλεγκτα, όπως και για την κάθε ανθρώπινη εξουσία, γι’ αυτό φροντίζουν με κάθε λογής κανόνες να σκοτώσουν τα όνειρα, ανταταλλάσσοντάς τα  με μια εικονική ασφάλεια, κι ακόμη χειρότερα, με μια μεταφυσική και άγνωστη σωτηρία της ψυχής, δήθεν. Αλλά στο μεταξύ, τους έχεις παραδώσει τον εαυτό σου. Όλες οι φράσεις που περιλαμβάνονται στο μυθιστόρημα, με αντιπροσωπεύουν, κι αν ξεχώριζα κάποια θα ήταν αυτή της αρχής, «σκέψη μου αχαλίνωτη, κιβωτός της ψυχής μου».  Είναι το ασφαλέστερο καταφύγιο…



15) Κλείνοντας την συζήτησή μας και αφού σας ευχαριστήσω που μιλήσατε μαζί μου  για τα μέλη της ομάδας «Βιβλίων ορίζοντες» θέλω ν’ αφήσω σε σας τον τελευταία λόγο.  Τι θα θέλατε να πείτε στους αναγνώστες σας και τι σε αυτούς που δεν σας έχουν διαβάσει ακόμα;
--Δε ξέρω  ειλικρινά. Μου φαίνεται πως είπα ήδη πολλά, τουλάχιστον γι’ αυτούς  που έχουν διαβάσει το μυθιστόρημα. Στους άλλους φίλους, που δεν το έχουν διαβάσει,  θα πω, απλά, το εξής: όταν γράφω, την ίδια στιγμή γίνομαι και αναγνώστης. Σκέφτομαι πως θα ήθελα κι εγώ να είναι ένα  βιβλίο, για να με κάνει να νιώσω όμορφα. Έτσι, προσπαθώ να συνδυάσω μια σφιχτή και ενδιαφέρουσα ιστορία, πλούσια σε γεγονότα, με ένα βαθύτερο περιεχόμενο, όπου ο κάθε αναγνώστης θα μπορεί να αναγνωρίσει και τον εαυτό του  εκεί μέσα. Γι’ αυτό τους παροτρύνω να το διαβάσουν. Ευχαριστώ και πάλι για την όμορφη συζήτηση.




Ευχαριστούμε πάρα πολύ τον κ.ΚΩΣΤΑ ΣΙΜΕΝΟ που μας έκανε την τιμή να μας μιλήσει, δίνοντας μας μια ευκαιρία , μέσα από αυτή την συνέντευξη να γνωρίσουμε καλύτερα και τον ίδιο και το βιβλίο του. Καλοτάξιδο κ. Σιμενέ !!! 




Η ΑΠΟΨΗ ΜΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ

ΚΑΤΑΦΥΓΙΟ ΣΤΗ ΒΡΟΧΗ





ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ




Ο Κώστας Σιμενός είναι ηθοποιός, συγγραφέας και σεναριογράφος. Σπούδασε οικονομικές και πολιτικές επιστήμες στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και τελείωσε τη Δραματική Σχολή του Εθνικού Ωδείου. Παρακολούθησε, επίσης, μαθήματα δραματικής τέχνης στο Παρίσι, όπου παρέμεινε τέσσερα χρόνια.
Με την επιστροφή του στην Ελλάδα, πρωταγωνίστησε στο θέατρο, στην τηλεόραση και στον κινηματογράφο σε πολλά αξιόλογα έργα και σειρές, Ελλήνων και ξένων συγγραφέων (Έλλιοτ, Ίψεν, Ο Νηλ, Καραγάτση, Βενέζη κ.ά.).
Το 1984 κέρδισε κρατικό βραβείο για το θεατρικό έργο του «Ένα δωμάτιο ευκαιρίας», που παίχθηκε στο θέατρο και στο κρατικό ραδιόφωνο. Έκτοτε, μέχρι σήμερα, έγραψε πολλά σενάρια για τον κινηματογράφο και την τηλεόραση. Δύο απ’ αυτά, η «Χειμερινή έξοδος» και «Οι επαγγελματίες» έγιναν τηλεοπτικές σειρές και παίχθηκαν στην ΕΡΤ και το MEGA αντίστοιχα, ενώ «Το τελευταίο 24ωρο» έγινε ταινία.
Διασκεύασε, για την Fm Records, την «Οδύσσεια» για παιδιά σε έξι τόμους καθώς και άλλους δέκα τόμους με ιστορίες ηρώων της ελληνικής μυθολογίας. Έχει αρθρογραφήσει σε εφημερίδες και blogs με θέματα κοινωνικού και πολιτιστικού περιεχομένου.



Aπό την Άνεμος εκδοτική κυκλοφορεί το βιβλίο του:

«Καταφύγιο στη βροχή» (μυθιστόρημα, 2017)


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Εγγραφείτε Στην Σελίδα Μας

Αναγνώστες

Συνολικές προβολές σελίδας

Σχόλια Αναγνωστών

Επικοινωνήστε Μαζί Μας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *